به گزارش هدف گلستان به نقل از روابط عمومی اداره کل استاندارد گلستان، معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد گلستان، در این نشست با اشاره به جایگاه کمیسیون تخصصی استاندارد اظهار کرد: این کمیسیون یکی از شش کمیسیون‌های زیرمجموعه کمیسیون تخصصی ملی و دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی کشور است که با هدف تضمین و ارتقای سلامت و ایمنی غذایی مردم فعالیت می‌کند.
وی افزود: تحقق اهداف این کمیسیون نیازمند هماهنگی و همکاری بین‌بخشی تمامی دستگاه‌های اجرایی عضو کارگروه سلامت و امنیت غذایی است تا بتوان در راستای ارتقای سلامت جامعه و افزایش ضریب ایمنی محصولات غذایی اقدامات مؤثری را اجرایی کرد.
مهدیس مسیبی با تشریح اولویت‌های تعیین‌شده برای این کمیسیون در سال جاری گفت: ارزیابی انطباق استانداردهای اجباری و تشویقی دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد از نظر میزان قند، نمک و چربی با توجه به عوامل خطر تغذیه‌ای مرتبط با بیماری‌های غیرواگیر و همچنین آموزش و ترویج استانداردهای غذایی برای تولیدکنندگان، از مهم‌ترین اولویت‌های تعیین‌شده است.
وی با اشاره به مأموریت‌های ابلاغی دبیرخانه کمیسیون در سال جاری تصریح کرد: کنترل، نظارت و ارزیابی انطباق در چارچوب سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی از دیگر محورهای مورد توجه این کمیسیون است. در این راستا، فاکتورهایی که ریسک ایمنی و خطرات تغذیه‌ای بیشتری برای جامعه ایجاد می‌کنند مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرند و سازمان ملی استاندارد ایران از طریق نمونه‌برداری از واحدهای تولیدی و انجام آزمون‌های لازم، نسبت به ارزیابی انطباق فرآورده‌ها اقدام می‌کند.
معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد گلستان همچنین از اعضای کمیسیون خواست با توجه به ضرورت ارائه گزارش عملکرد به دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان و سازمان ملی استاندارد ایران، پس از ابلاغ مصوبات، گزارش اقدامات مرتبط با تکالیف تعیین‌شده را به‌صورت مستمر تا پایان سال به دبیرخانه کمیسیون ارسال کنند.
وی در ادامه به اهمیت آموزش و ترویج استانداردهای غذایی اشاره کرد و گفت: بر اساس وظایف قانونی سازمان ملی استاندارد
ایران، تمامی واحدهای تولیدی صنایع غذایی موظف به معرفی مدیر کنترل کیفیت هستند. این افراد برای دریافت تأیید صلاحیت باید دوره‌های آموزشی و کارآموزی مرتبط را با موفقیت طی کنند.
مسیبی افزود: پیش از صدور پروانه تأیید صلاحیت مدیران کنترل کیفیت، گذراندن دوره‌های آموزشی و کارآموزی الزامی است و این افراد در طول اعتبار سه‌ساله پروانه خود نیز موظف به گذراندن حداقل ۱۶ ساعت آموزش و کارآموزی تکمیلی در هرسال هستند تا دانش تخصصی و مهارت‌های آنان در حوزه استاندارد و کیفیت به‌روز و تقویت شود.
وی یکی دیگر از وظایف مهم کمیسیون‌های تخصصی استاندارد را تقویت قوانین و مقررات و رفع موازی‌کاری‌های موجود در حوزه غذا عنوان کرد و گفت: در این راستا سازمان ملی استاندارد ایران تفاهم‌نامه‌های متعددی را با دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط از جمله سازمان غذا و دارو، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان دامپزشکی کشور و سایر دستگاه‌های مرتبط منعقد کرده است تا ضمن هم‌افزایی ظرفیت‌ها، از انجام فعالیت‌های موازی جلوگیری شود.
معاون ارزیابی انطباق اداره کل استاندارد گلستان افزود: این تفاهم‌نامه‌ها با هدف شفاف‌سازی وظایف، تسهیل فرآیندهای نظارتی و افزایش اثربخشی اقدامات دستگاه‌های مسئول در حوزه سلامت و امنیت غذایی تدوین شده و زمینه را برای همکاری مؤثرتر میان نهادهای مرتبط فراهم کرده است.
وی خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های کارشناسی و تصویب پیشنهادهای رسیده به دبیرخانه کمیسیون اولویت های کاری و برنامه عملیاتی کمیسیون در سال جاری به اعضای کارگروه ابلاغ خواهد شد .در پایان این نشست، اعضای کمیسیون بر ضرورت تقویت تعامل میان دستگاه‌های اجرایی، اجرای دقیق مصوبات و بهره‌گیری از ظرفیت قانونی موجود برای ارتقای سلامت و امنیت غذایی جامعه تاکید کردند.
کد خبر:01705